„NOWOCZESNE TECHNOLOGIE SPRZYMIERZEŃCEM WSPOMAGAJĄCYM ROZWÓJ WIDZENIA”
Konferencja „Nowoczesne technologie sprzymierzeńcem wspomagającym rozwój widzenia” odbyła się w ubiegłą środę w Katowicach. Jej głównym celem było zapoznanie słuchaczy (specjalistów wielu dziedzin oraz rodziców dzieci niedowidzących) z istotą problemu jakim jest niepełnosprawność wzroku, a także jak sobie z nim radzić wykorzystując nowoczesne urządzenia, które większość z nas posiada w swoim domu.
Promując nowo powstały portal ”Świetlikowo”,zarówno prelegenci, jak i goście uczestniczący w panelu dyskusyjnym rozwiali wiele wątpliwości i wyczerpująco odpowiadali na zadane przez publiczność pytania.
Pomysłodawczyni projektu Karolina Husakova, będąca zaangażowanym w terapię każdego małego pacjenta psychologiem rozważała odpowiedź na pytanie: „Komputer- przyjaciel, czy wróg naszego dziecka?”
Po przeanalizowaniu różnych statystyk naukowców dotyczących użytkowania komputera w życiu najmłodszych przybliżyła kwestię zagrożeń, jakie niesie za sobą nadużywanie nowoczesnych technologii przez dziecko(komputer, tablet, telefon z dotykowym wyświetlaczem). Warto zastanowić się, czy zbyt długi czas, nieadekwatny do wieku rodzaj gry, bądź korzystanie z portali społecznościowych nie jest czymś, z czego warto zrezygnować, bądź ograniczyć naszemu podopiecznemu w znacznym stopniu? Problemy skutkujące nieodpowiednim wykorzystaniem nowoczesnych technologii dotyczą zarówno obszaru psychicznego, jak i fizycznego. Mocnymi kontrargumentami w kwestii codziennego użytkowania komputera są: poprawa refleksu, nauka nieszablonowego myślenia, pobudzenie wyobraźni, czy stały kontakt z nowymi technologiami i wiele innych.
Doskonałym podsumowaniem wykładu są słowa:
„Rodzic, który traktuje nowe media z odpowiednią dozą ostrożności, dokładnie je sprawdza, towarzyszy swojemu dziecku w ich odkrywaniu oraz ustanawia zasady dotyczące ich wykorzystywania, których konsekwentnie przestrzega- ma większą szansę na zapewnienie bezpiecznego funkcjonowania swoim pociechom w cyfrowym świecie. Przygodę naszego dziecka z nowoczesnym technologiami zacznijmy od samych siebie”.
Drugą prelegentką była Agata Grzegorzewska– doświadczony tyflopedagog, przybliżyła kilka podstawowych aspektów w przypadku: „Kiedy terapia wzroku staje się koniecznością”.
Opowiadając o prawidłowym rozwoju dziecka zaznaczyła jak ważny jest wzrok, podkreślając jego wartość na tle pozostałych zmysłów, które posiada człowiek. Przykładowe umiejętności, takie jak obsługa nożyczek, rysowanie, pisanie, czynności ruchowe to tylko kilka z wielu zdolności, których opanowanie umożliwia nam prawidłowe patrzenie. Wykładowczyni podkreśliła, jak ważna jest trafna diagnostyka oraz indywidualnie dobrana terapia do potrzeb danego dziecka, by pomimo wielu trudności, jakie niosą za sobą problemy ze wzrokiem prawidłowo stymulować rozwój najmłodszych już od pierwszych dni ich życia.
Bardzo ważna jest czujność rodzica, świadomość kiedy powinni się wybrać na konsultację do lekarza, a niejednokrotnie później na terapię do niejednego specjalisty(lekarza, psychologa, tyflopedagoga, fizjoterapeuty).
Przykładowymi sytuacjami, które powinny Was niepokoić Drodzy Rodzice są m. in.: zez, obserwacja przedmiotów z bardzo bliskiej odległości, reagowanie na przedmioty znajdujące się jedynie blisko, brak zainteresowania książeczkami, potykanie się, wpadanie na przeszkody, unikanie zabaw plastycznych, zaburzona koordynacja oko-ręka, brak spostrzegania małych przedmiotów.
Zapamiętajcie- wcześnie rozpoczęta terapia daje szansę dziecku na osiągnięcie lepszych rezultatów.
Konferencję zakończył panel dyskusyjny, którego gośćmi byli: okulista, psycholog, tyflopedagog, terapeuta widzenia, mama słabowidzącej dziewczynki. Doświadczenie zebrane podczas życia zawodowego i/lub prywatnego i podzielenie się wieloma cennymi uwagami na temat stymulacji osób niedowidzących i niewidomych było bardzo pouczające dla wielu specjalistów, rodziców i innych tworzących niemałą grupę słuchaczy. Trafnym podsumowaniem konferencji było przypomnienie, co robić, by zadbać o higienę patrzenia, o prawidłową postawę ciała i jak mądrze korzystać z nowoczesnych technologii pamiętając, że są tylko uzupełnieniem właściwej terapii dziecka prowadzonej przez specjalistów.